lørdag 8. november 2014

En uteplass i tre blir til, før - underveis - ferdig!

IMG_3840
Vi har ikke hatt noen uteplass i forhagen tidligere, kun den lille snutten som ses inn mot verandadøren.
IMG_3846
I tillegg til at vi ønsket oss en uteplass hvor vi har kveldssol, synes vi det er viktig å tenke helhet mot det som allerede finnes på tomten.
Så som garasje, bolig og hage.
Da havnet valget på den trekanten som skimtes mellom boligen og garasjen, vi tenkte at nettopp her kunne det passe med en uteplass.
Selv om plassen er forholdsvis stor, så synes vi ikke at den virker ruvende.
Samtidig  liker vi at uteplassen binder garasjen og boligen sammen på et vis.
IMG_3866
Så nå i høst startet mannen planleggingen og igangsettingen.
Det hele startet med å rive tretrappen og noe av den eksisterende avsatsen.
Her var det lagt trebord oppå det gamle, så det fungerte rett og slett ikke. Skal det være, så skal det være ordentlig!!
Her var det mye testing for å se hva som kunne fungere, vatring o.l. Vi hadde jo en idé i hodet på hvordan vi mente det skulle se ut når det en gang ble ferdig.
Og jeg røper gladelig at det er mannen som står for alt dette, han er en kløpper på bygging i tre, nøye og detaljstyrt, noe som passer fruen utmerket!!
IMG_3890
Luking og rydding i grunnen tar jeg en stor del av, og det må jo bort!
IMG_3930
Her er han i gang med fundamentet…
IMG_3937
…og på med tykk duk som skal forhindre ugress og liknende å snike seg opp mellom terrassebordene.
IMG_4048
Alt treverket er kjøpt hos XL-BYGG Knatterudfjellet, og der innhenter mannen også gode råd og tips underveis.
IMG_4283
Før toppbordene på terrassen ble skrudd på plass (og jeg kan fortelle at det går med mange skruer, veldig mange…) så lagde mannen fundamentet til trappetrinnet i front samt det jeg liker å kalle espalier (har tanker om litt beplantning i krukker innenfor der til våren/sommeren).
IMG_4296
Ytterkanten på selve terrassen og trinnet er på plass…
IMG_4421
…så nå er det mest krevende unnagjort (i følge mannen) og det er bare toppbordene igjen, men på denne uteplassen er det ikke en eneste rett vinkelt, så det har tatt litt tid å skjære til alle bordene.
IMG_4495
Etter min oppfatning er det alltid detaljene som utgjør forskjellen…
IMG_4496
IMG_4499
...og jeg må bare si at jeg digger den avslutningen på terrassebordene, det blir som en fin ramme synes nå jeg (som forøvrig er helt objektiv i denne sammenhengen, kremt).
IMG_4508
Dette bildet er tatt fra smuget i bakhagen og ut mot forhagen.
IMG_4539
Espalieret ferdig kuttet og skrudd på plass.
IMG_4549
Siste trinnet skal på plass og det er her jeg kommer inn.
For nå er det snakk om litt luking…
IMG_4553
…samt på med duk og deretter små elvestein som skal fungere som det siste trinnet sammen med kantsteinen…
IMG_4555
…og det er selveste “dessert-jobben”…
…og den tar jeg gjerne ansvaret for…
IMG_4583
Her kan man se avslutningen av treterrassen med småsmå elvestein (mot bakhagen).
IMG_4563
IMG_4564
IMG_4584
IMG_4582
Her ser man jo tydelig at ikke alt er ferdig ennå.
Trappen ned fra denne plassen hvor bildet er tatt fra, og avsatsen nedenfor trappen, står nå for tur og materialene ligger klar.
IMG_4577
Ellers er jo terrassegulvet selve grunnlaget for å kunne dekorere og gjøre plassen til et trivelig sted å være…
IMG_4575
IMG_4573
Jeg gleder meg til å ta mitt første grillmåltid her til våren…
IMG_4572
…plante ut egnede krukker med blomster og noen urter samt dandere litt mer.
Gulvet skal beises - har fått en veldig fin fargekode av ei venninne (gråaktig som ser ut som slitt tre, omtrent som bordet her) og espalieret skal bli brunsvart som boligen.
Det kommer flere innlegg om det fremover, så det er bare å følge med!
IMG_4565
Jeg går også med tanker om å åpne opp hagen innimellom for dem som ønsker å komme hit for rekreasjon, oppmuntring og inspirasjon en stakket stund i en travel hverdag.
Da er det godt å ha en uteplass hvor vi kan sette oss ned å reflektere over livets mangslungenhet!!
Det er mulig å følge meg på min hage-facebookside også hvis du følger denne linken her eller på Instagram som furulunden_hage

26 kommentarer:

  1. wow!!! tolle arbeit!!! liebe grüße von angie aus deutschland

    SvarSlett
  2. Kjempe fin uteplass dere har fått, er jo bare å glede seg til å ta den i bruk og nyte mange lange kvelder! :)

    SvarSlett
  3. Vilken skillnad! Det känns ju alldeles självklart att det skulle vara en uteplats i trekanten. Kul att se bilder både före och under arbetets gång. Mannen är duktig på att bygga. Det blev ju jättesnyggt och användbart. Härligt med kvällssol.
    Önskrar trevlig helg
    Anette

    SvarSlett
  4. jeg har vært spent på hvordan denne plassen ville bli. Kjempefint. Artig å se alle bildene fra prosessen.

    SvarSlett
  5. Så flott uteplass! Nå er det bare å drømme seg bort til våren;)

    SvarSlett
  6. Vilken härlig uteplats ni kommer att ha där, trädäck ger en särskild känsla. Den ligger skyddad intill huset men med fin utsikt över trädgården. Roligt också att få se bilder som visar både före och efter!
    Ha det gott!
    Annika

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi gleder oss veldig over at dette første byggetrinnet er over og at uteplassen kan tas i bruk!!

      Slett
  7. Vilken härlig uteplats. Hoppas du kan njuta lite där innan vintern kommer.
    Kram och ha det så gott
    Raina

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg nyter i alle fall å se plassen og tenne lys der om kveldene!! Gleder meg veldig til å gjøre mer ut av plassen til våren!!

      Slett
  8. Godt jobbet! Og god helg :-))

    SvarSlett
  9. Morro å få det til. Det hjelper med en dyktig snekker i huset :-)

    SvarSlett
  10. Hei
    Første må jeg takke for en super flott helgeglede, og jeg håper du vil være med flere ganger også.
    Du verden så fint det ble, og her får du helt sikkert mange fine stunder. Virkelig godt jobba. Dere er flinke.
    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi nyter også det å være ferdig med 1. byggetrinn også :)

      Slett
  11. Det vart ju jättefint, snyggt gjort!
    Trevlig söndag! Hej Ewa :)

    SvarSlett
  12. En skikkelig uteplass må man ha!
    Uten handyman får man greie seg med det man har ;-) (20 tommeltotter til sammen)

    SvarSlett
  13. Skikkelig flott uteplass!
    Blir fint med gode middager og sitte utover kveldene:)
    Fin ny uke til deg:)

    SvarSlett