søndag 18. mai 2014

En sirkel i hagen blir til!!

Trykker du på den fargelagte og uthevede teksten får du opp tidligere innlegg om tankene mine rundt en sirkel i hagen og redskap som brukes!!
IMG_2171
En dag i mars tok jeg min halvmånekantespade og startet på mitt prosjekt som jeg hadde i tankene allerede i fjor.
Jeg bladde frem til en reportasje i Hagen for alle nr. 10/2011 som viser litt om hvordan man går til verket.
Her var det belegningsstein det var snakk om og ikke brostein, ei heller sirkel, men prinsippene er jo like.
IMG_2184
Først og fremst måtte jeg måle meg ut en sirkel som kunne passe nettopp ved inngangspartiet.
Jeg brukte grillpinner til å merke opp sirkelen…
2014-04-02 Hagesirkel, flatbrød, toalettartikler
…og her har jeg fått gravd opp gresstorven
IMG_2278
20140423_145957
…og her har jeg gravd ut til 15 cm dybde…
2014-05-01 Sirkel - deling kylling - Linea - kyllingmiddag
IMG_2467
…her har vi fått lagt på en tykk duk som er spesielt egnet når man skal legge stein, et dekkende lag med pukk og deretter 2 cm tykt lag med singel.
20140430_154141
Brosteinene måtte plukkes en og en og legges i hengeren, 650 stk. i alt…
20140430_154134
…og her er starten på sirkelen.
Den største utfordringen synes jeg har vært å få til starten på sirkelen, og hele tiden holde det påbegynte arbeidet i vater.
Gressplenen skråner på dette området sammen med gangstien på utsiden.
Her nyttet det ikke å stole på synsinntrykket, her måtte vateret til pers.
IMG_2523
…her er det også strukket ut tråd til 4 hjørner for å avhjelpe at steinene legges rett og i vater…
IMG_2551
IMG_2638
Så gikk turen til Mysen for å kjøpe elvestein, 750kg til kr. 200,-…
IMG_2645
IMG_2639
…og etter å ha klipt mye av duken på utsiden av sirkelen, lagt en kant i stål på yttersiden av sirkelen mot plenen for å holde brosteinen på plass, feid singel i fugene, hjalp mannen meg med å lempe elvestein på utsiden av sirkelen.
IMG_2641
IMG_2646
…så var det bare å klippe enda mer av duken…
IMG_2726
…kjøpe kafébord og –stoler, og det skulle være enkelt...(for som mannen sa; det er vel sirkelen som skal være den dominerende faktoren her og ikke møblene, og jeg måtte si meg enig i det)
IMG_2689
…plante gress i ei potte…
IMG_2733
…og en vakker fiol til bordet…
2014-05-18 Sirkelen
…da er det vel bare å sette på koppene for te/kaffe…
IMG_2726
…og ta seg tid til å nyte en liten stund…
IMG_2729
…for sirkelen er ikke helt ferdig, det kommer en liten detalj til – avslutningen mot plenen, men det kommer jeg tilbake til…
IMG_2730
…nå er det tid for å slappe av fordi ett av to prosjekter dette året er i havn.
Det er første gang jeg har gjennomført et slikt prosjekt, så jeg får vel si meg fornøyd med innsatsen og resultatet!!
God søndag!

11 kommentarer:

  1. Gratulerer med flott prosjekt, og ikke minst gjennomføringen :D Det ser ut som litt av en jobb, og ikke minst er det jo tungt å flytte rundt på så mye stein. Men flott resultat, og sånne elementer i hagen gjør hagen spesiell. Jeg skal legge noen skiferheller i geriehagen, skulle vært gjort i fjor, men bedre i år enn aldri :) Blir nok en midlertidig enkel løsning, for vet ikke helt hvordan området rundt skal bli ennå.
    Ha en flott søndag, og kos dere med kaffe på ny sirkel!

    SvarSlett
  2. Kjempefint!
    Nå blei jeg inspirert gitt. Tro om partiarken blir det samme….

    SvarSlett
  3. Dette ble jo virkelig fint! Liker godt noen sirkler i hagen:-)
    Ha en fortsatt fin søndagskveld og god ny uke.

    SvarSlett
  4. Lekkert... et flott bidrag til inspirasjon for mange av oss bloggere! Og så likte jeg veldig godt de fine kaffekoppene dine.

    SvarSlett
  5. Veldig, veldig, veldig bra! Dette likte jeg SÅ godt. Dere har vært kjempeflinke.
    Og "finishen" med de nette møblene, gresset i urnen, steinlykten og andre "tilfeldig" utplasserte stener - lekkert!

    SvarSlett
  6. lurer på hvor du kjøpte elvesteinen?
    Hanne

    SvarSlett
  7. Det ble kjempefint =D Og for en innsats du har lagt ned - imponerende!

    SvarSlett
  8. Så fint det ble! Det var til god inspirasjon!!! Har nesten lyst til starte NÅ! Spent på hvordan du løser overgangen mellom stein og plen... Masse lykke til :)

    SvarSlett
  9. Så fint! Kan du utdype det med stål i ytterkant av sirkelen? Lurer på å gjøre noe ala det samme, greit å få med seg gode råd:-)

    SvarSlett