mandag 21. oktober 2013

Agapanthus - Afrikas blå lilje - planteportrett

IMG_9331
De kommer opprinnelig fra Sør-Afrika.
De vekker oppsikt for sine hvite og blå, stjerneaktige blomsterkuler.
Navnet er jo egentlig kjærlighetsblomst fordi “Agape” betyr kjærlighet og “anthos” betyr blomst på gresk.
Hjemme i Sør-Afrika vokser de gjerne i skyggen av store trær og i Australia brukes de i veikanter fordi de er veldig nøysomme.
Herav kan vi forstå at de liker å stå trangt i sine potter.
IMG_9431
De siste årene har de blitt veldig populære her i Norge.
Kanskje mest fordi vi etter hvert har mye krukkedyrking på terrasser.
Hvis man først finner en løsning for overvintringen, er de lettdyrkede planter som overlever både en regnfull norsk sommer og det at man glemmer å vanne dem en periode.
Hovedblomstringen finner sted i juli, men alt i mai kan de tidligblomstrende sortene springe ut i flor, mens andre sorter blomstrer så sent at de har fått navn som “September Hemel”.
IMG_9534
Jeg kjøpte mine i år og fordi de allerede var i blomst, tok jeg sjanen på å la dem stå i blomsterbedet, men fra neste år, skal de i potter.
Et tips er å ha flere potter med Agapanthus som derved danner vaiende buketter på terrassen.
IMG_9430
Så litt om overvintring som er et ektuelt spørsmål i denne høsttiden:
Hvor følsomme knollene er mot kulde, avhenger av om de tilhører den vintergrønne arten Afrikas blå lilje Agapanthus praecox eller arten Agapanthus campanulatus, som visner ned om vinteren.
Er man usikker på hvilken art man har, bør man uansett flytte knollene inn på et frostfritt sted før første frostnatt er i anmarsj.
Hvis det er en art som overvintrer uten blader, begynner bladene å visne ned etter et par uker.
Da kan man uten problemer vinterlagre dem  mørkt, f.eks. i en kjeller.
 Det bør ikke være varmere enn 10 grader, for da blir det færre blomster.
Hvis planten forblir grønn, trenger den et relativt lyst og kjølig, men frostfritt overvintringssted.
IMG_5831
Hvit Agapanthus har jeg ikke hatt i vår nåværende hage, så dette bildet er tatt fra vår forrige hage.
Den er utrolig vakker, men i år var den vanskelig å få tak i p.g.a av den isdekte og kalde våren.
De var rett og slett ikke fine nok til at blomsterhandlerne ville ta dem inn.
Imidlertid så jeg dem på ettersommeren, men da var jeg ikke i behov av flere.
Litt om stell:
Vår:
Rens planten for visne og gule blader.
Begynn å vanne (forsiktig i begynnelsen).
Flytt plantene ut i mai, men dekk dem med noen lags fiberduk de første ukene for å beskytte mot frost, og for at solen ikke skal brenne bladverket.
Fjern et lag fiverduk om gangen. La det siste ligge til frostfaren er over.
Plant dem om eller del hvis behov.
Sommer:
Vann godt, men la plantene tørke opp mellom vanningene.
Gjødsle hver uke med flytende næring eller bland gjødsel ned i øverste jordlag.
Slutt å gjødsle mot slutten av august.
Etter blomstring kan man klippe bort blomsterstenglene (men husk å ta frø).
Høst:
Reduser vanning og gjødsling.
Vær oppmerksom på tidliger frostnetter, og ha fiberduk i beredskap.
Når høsten er der for fullt, flyttes krukkene til et frostfritt sted.
Sørg for at de tørker godt opp før vinterhvilen.
Vintergrønne sorter trenger lys om vinteren, mens sorter som visner ned, kan oppbevares mørkt.
Vintergrønne planter overvintrer i mellom 1 og 7 grader. Varmere overvintring gir mindre blomster kommende år.
Sorter som visner ned, takler også minusgrader, men telen må ikke sette seg i krukken!
Vinter:
Se til at plantene innimellom.
Kontroller at temperaturen på overvintringsstedet holder seg på riktig nivå.
Gi plantene en liten skvett vann hvis de ser veldig tørre ut, men pass på slik at du ikke overvanner.
Sorter som har visnet ned, skal ikke vannes i det hele tatt i løpet av vinteren.
Hvis de nedvisnede plantene har overvintret mørkt, så flytt dem frem i lyset i mars/spril.
Da blir de gradvis grønne.
Mye av stoffet har jeg hentet fra "Hagen for alle" nr. 11/2013.
Mette

7 kommentarer:

  1. Ah, jag tycker de är urläckra! Men - jag har sagt åt mig själv på skarpen att jag inte ska köpa några plantor som ska övervintras. Jag vet nog hur jag är. :-)

    SvarSlett
  2. Jeg tenker sånn jeg også, men noen gang klarer jeg ikke å la være :) Så får vi se om de overlever selv om jeg ikke har den optimale plassen :)

    SvarSlett
  3. Hjelp! Jeg har glemt bort Afrikaliljene mine! Kom plutselig over de på loftet nå, og er så lei meg. Jeg ser at de har skutt ut nye blader, de er lysegrønne men noe slappe, men også mye vissent som nok er fjorårets nedvisnede. Har noen førstehjelpsråd i tilfelle de ikke er helt døde? Er denne planten tøff nok til å tåle en trøkk?

    SvarSlett
  4. Hei og takk for gode tips ommafrikanske liljer! Jeg forelsket meg helt i de rosa blomstene bak den hvite liljen du hadde i din forrige hage. Husker du hva den heter?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er høstanemone Anemone japonica heter den. Veldig fin på høsten og meget spredningsvillig :)

      Slett
  5. Takk for nyttig informasjon, jeg har noen få 3-4 stykker som er plantet ibedet i sommer ?? jeg har virkelig strevd med å finne ut hva det var. Nå vet jeg at jeg skal plante dem i potter for oppbevaring. Er det løker ?? Frøkapslene sitter på ennå, men de skal jeg ta vare på.
    Jeg bor ved Randsfjorden i sone 3-4. Jeg har planter for sone 3 som trives godt.

    Hilsen Gerd

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er løker. Jeg oppbevarer mine som de er i en mørk kjeller. Har gjerne bare vannet 1-2 ganger om vinteren. Tar de frem når det er mildt nok/under tak. Det er først nå de begynner å blomstre.

      Slett